Tag cyberprzestępczość
Rozmiar czcionki
- Uważaj! Cyberprzestępcy przejmują konta w mediach społecznościowych Kampania „Bankowcy dla CyberEdukacji” jest wspólną inicjatywą Związku Banków Polskich, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa i banków. Celem kampanii jest edukacja wszystkich użytkowników Internetu w zakresie cyberzagrożeń i sposobów ochrony przed nimi. Twarzami tegorocznej edycji są Katarzyna Skrzynecka i Zbigniew Buczkowski.
- Bankowcy dla cyberedukacji: Metoda na wnuczka w nowej odsłonie Czy istnieje unowocześniona metoda na wnuczka – niestety tak. W dzisiejszych czasach przestępcy używają sztucznej inteligencji po to, żeby wygenerować głos brzmiący identycznie jak dzwoniący do nas wnuczek lub wnuczka. Niestety takiemu oszustwu uległa moja sąsiadka, przemiła starsza pani, ale bardzo łatwowierna. Zadzwonił do niej bardzo zrozpaczony wnuczek, że zaraz wyłączą mu telefon i internet, bo zabrakło mu środków na opłacenie rachunków. Oczywiście co robi babcia? Ulega emocjom. Chcąc pomóc natychmiast, babcia podaje wnuczkowi wszystkie kody do swojego konta, by mógł od razu zapłacić zaległy rachunek. A rzekomy wnuczek czyści konto do zera.
- Ogromna ilość danych trafiła do serwisu MOJE.CERT.PL Policjanci Zarządu w Krakowie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości wyodrębnili i zabezpieczyli ogromne ilości danych znajdujących się w serwisie Genesis Market. Dzięki pracy organów ścigania serwis został zamknięty, a pozyskane dane trafiły właśnie do uruchomionego narzędzia „moje.cert.pl”, które pozwala m.in. na wysyłkę alertów o wyciekach danych. To kolejny przykład dobrej współpracy między CBZC, CSIRT NASK i Prokuraturą.
- Bankowcy dla cyberedukacji: Ataki na aplikacje mobilne „Ostatnio niegłupie hasło wpadło mi w oko. Jeśli dziś nie masz czasu pomyśleć, jurto możesz nie mieć kasy. Moja znajoma sporo pracuje, ale lubi zwiedzać świat. Przed wakacjami była taka akcja: dostała maila z linkiem do aplikacji służącej do rezerwacji podróży. Ten link prowadził jednak do sklepu z fałszywymi aplikacjami. Miały tam być tanie, fajne oferty. Rzuciła tylko okiem i zainstalowała tę apkę z fałszywego sklepu. Jak się okazało, ta aplikacja to było złośliwe oprogramowanie i jakiś drań zdobył jej dane do logowania się do banku i przechwycił dane do jej konta. Wyczyścili jej konto do cna!” – opowiada Zbigniew Buczkowski w kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”.
- Kampania INTERPOLU ostrzega przed cyberprzestępczością i przestępstwami finansowymi LYON, Francja - INTERPOL uruchomił kampanię mającą na celu podniesienie świadomości na temat rosnącego zagrożenia cyberprzestępczością i przestępstwami finansowymi wobec osób i organizacji podatnych na zagrożenia. Pomyśl dwa razy, zanim padniesz ofiarą oszustwa internetowego.
- Jak uniknąć wyłudzenia pieniędzy z wykorzystaniem szybkiego przelewu? „Kumpel mi opowiedział, że nasz wspólny znajomy stracił 300 zł, bo dał się nieźle wykiwać. Wystarczyło, że dostał wiadomość w komunikatorze od znajomej, która mu się bardzo podobała. Napisała, że ma gorącą prośbę, to już mu myślenie odjęło… Napisała, że jest w nocnym klubie i ukradli jej torebkę z portfelem i nie ma za co wrócić do domu. No to już całkiem stracił głowę, bo napisała, że jest jedynym facetem, któremu może to powiedzieć, i żeby wysłał jej kod do płatności. No i wysłał… A żeby nie być nachalnym, to zadzwonił do niej następnego dnia, żeby się umówić na jakieś spotkanko. A ta znajoma potraktowała go bardzo zimno, bo okazało się, że jest na wakacjach ze swoim chłopakiem, a on uległ urokowi oszusta”. – opowiada Zbigniew Buczkowski w kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”.
- Bankowcy dla cyberedukacji: Uważaj na ataki cyberprzestępców z wykorzystaniem socjotechnik Pamiętacie film „Tulipan”, czyli historię uwodziciela i oszusta matrymonialnego, który rozkochiwał w sobie kobiety? Dzisiaj mamy takich „Tulipanów” całe rzesze – amerykański żołnierz, niemiecka policjantka, samotny wdowiec poszukujący szczęśliwej miłości. Są to bardzo niebezpieczni oszuści, którzy używają socjotechnik po to, by wzbudzić zaufanie swojej potencjalnej ofiary, rozkochać ją w sobie żeby później ją okraść! – przypomina Katarzyna Skrzynecka w ramach kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”.
- BANKOWCY DLA CYBEREDUKACJI: SPOOFING – CZY TO NA PEWNO TELEFON Z BANKU? Czy wiesz, że oszuści podszywają się pod pracowników banków? Zdarza się nam korzystać z ofert, do których bank przekonał nas telefonicznie. Takie czasy – reklama dźwignią handlu. Ale czy to był na pewno telefon z banku? A jeśli nie?
- UWAŻAJ NA PUBLICZĄ SIEĆ WI-FI! Bądźmy uważni w trakcie majowych wyjazdów! Publiczna sieć Wi-Fi jest coraz popularniejsza. Niemal każdy użytkownik smartfona z niej korzystał. Szybki rozwój nowych technologii to też czyhające zagrożenia. Przestępcy tworzą fałszywe sieci Wi-Fi.
- Kampania informacyjna Prokuratury Regionalnej w Łodzi oraz Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości UWAGA! W związku z prowadzonym za sygn. akt 2006-4.Ds.15.2023 Prokuratury Regionalnej w Łodzi postępowaniem przygotowawczym dot. podejrzenia zaistnienia czynu z art. 258§1 k.k. i in. związanych z działalnością platform inwestycyjnych o nazwie RoyalZysk, Topeu, Primeu, Kraj Maklerów, Masl oraz Be22 w najbliższych dniach Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości wyśle wiadomość sms, z informacją o prowadzonym śledztwie dotyczącym oszustw inwestycyjnych na platformach internetowych, z prośbą o odpowiedź, w przypadku zainwestowania przez osoby pokrzywdzone, środków finansowych. Wiadomość SMS zostanie wysłana z numeru +48 798 030 846.
- #Twojekontotwojeprzestepstwo – kampania informacyjna dotycząca „Mułów finansowych” Grupy przestępcze często wykorzystują proceder „prania pieniędzy” w celu ukrycia pochodzenia nielegalnych środków. Celem jest wywołanie wrażenia legalności przestępczych aktywów, a w konsekwencji uniknięcie odpowiedzialności karnej. Proceder taki w rezultacie utrudnia organom ścigania identyfikowanie i śledzenie transferów środków.
- INTERNETOWI OSZUŚCI NIE ŚPIĄ! Dzień Bezpiecznego Internetu już 7 lutego. Europejskie Centrum Konsumenckie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości radzą, jak nie stracić zdrowego rozsądku i nie stać się ofiarą cyberprzestępstwa. Europejskie Centra Konsumenckie (ECC-Net) podsumowuje lata 2020-2022 w ilości zgłoszeń w zakresie oszustw. Dane Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net)
- Nie daj się oszukać podczas sprzedaży w sieci W mediach mówi się bardzo dużo o oszustwach podczas zakupów i sprzedaży w sieci. Aplikacje ogłoszeniowe ostrzegają przed oszustami, ale użytkownicy niestety to lekceważą. Nadal wiele osób zgłasza się do jednostek policji, jako pokrzywdzeni, bo nie zachowali ostrożności podczas sprzedaży w sieci i stracili swoje oszczędności.
- #Sextortion, uważaj bo #YouMayBeNext - #TyMozeszBycNastepny #Sextortion może mieć niszczący wpływ na ludzi w każdym wieku. Zastanów się dwa razy zanim udostępnisz. #YouMayBeNext - #TyMozeszBycNastepny.
- CHROŃ SIĘ PRZED CYFROWYM WYŁUDZENIEM, BO #YOUMAYBENEXT - #TYMOZESZBYCNASTEPNY Biuro do Walki z Cyberprzestępczością KGP wraz z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości i Interpolem w ramach kampanii prewencyjnej #YouMayBeNext - #TyMozeszBycNastepny przypomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w sieci.
- UWAGA! Oszuści chwycą się każdego sposobu by się uwiarygodnić. Ostrzeż znajomych! Biuro do Walki z Cyberprzestępczością Komendy Głównej Policji ostrzega przed oszukańczymi wiadomościami przesyłanymi drogą elektroniczną, informującymi o wezwaniu na Policję. Nawiązanie korespondencji z autorem wiadomości może skutkować otrzymaniem plików lub linków, które mogą zainfekować komputer złośliwym oprogramowaniem, wykradającym dane osobowe lub doprowadzić do całkowitego zablokowania komputera. Oszuści żądają okupu za odblokowanie komputera.
- Uwielbiasz zakupy online? Oto jak chronić się przed oszustami internetowymi Kampania uświadamiająca na temat #SellSafe rozpoczęła się 3 listopada w ramach akcji eCommerce 2021. Kupujący online muszą zachować większą czujność niż kiedykolwiek, ponieważ zorganizowane grupy przestępcze stale dostosowują swoje metody oszustw internetowych, aby wykorzystywać zarówno obywateli, jak i przedsiębiorstwa handlu elektronicznego.
- Kompendium - jak nie dać się oszukać w Internecie Internet na dzień dzisiejszy to medium, w którym przeplata się świat realny z wirtualnym, życie zawodowe i prywatne... Granica jest coraz cieńsza i zaczyna się zacierać. Postęp cywilizacyjny zmusza nas do pogodzenia się z „częściową wirtualizacją” naszego życia – wymiana informacji, rozrywka, zakupy, bankowość… Praktycznie wszystkie aspekty realnego świata mają swój oddźwięk w cyberprzestrzeni. Jest szybko, tanio i 24 h na dobę. Kupić można wszystko, zawrzeć umowę ubezpieczeniową, założyć konto bankowe - wszystko w Internecie bez biegania po mieście, bez stania w kolejce, nie martwiąc się o godziny otwarcia.
- Uwaga na oszukańcze ogłoszenia związane z epidemią koronawirusa (COVID-19) Komenda Główna Policji oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ostrzegają przed oszukańczymi ogłoszeniami związanymi np. potrzebą zapłaty za szczepionkę przeciwko koronawirusowi COVID-19, czy przejęciem przez NBP środków klientów zdeponowanych w bankach jako tzw. „rezerw krajow
- Ostrzeżenie przed QR kodami umieszczanymi na bankomatach Biuro do Walki z Cyberprzestępczością Komendy Głównej Policji, FinCERT.pl - Bankowe Centrum Bezpieczeństwa Związku Banków Polskich oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji ostrzegają użytkowników smartfonów przed skanowaniem kodów QR z naklejek, które w ostatnim czasie bezprawnie umieszczane są na bankomatach. Wczytanie takiego QR kodu może narazić właściciela telefonu na uruchomienie aplikacji wysyłającej SMS Premium bez wiedzy użytkownika.