Zginęli na przejeździe kolejowym
Policjanci pod nadzorem tomaszowskiej prokuratury, wyjaśniają okoliczności wypadku , do którego doszło na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w Ciebłowicach Duzych. Ze wstępnych ustaleń wynika, że kierujący osobowym oplem wjechał wprost pod nadjeżdżający pociąg relacji Kraków-Poznań. Zginął wraz z pasażerem. Apelujemy o to aby nie ignorować znaków i sygnałów, zwłaszcza przed przejazdami kolejowymi.
Do zdarzenia doszło 16 lutego 2019 roku około godziny 16.30 w miejscowości Ciebłowice Duże w powiecie tomaszowskim. Jak wynika z wstępnych ustaleń oplem zafira kierował najprawdopodobniej 43-letni mężczyzna, który podróżował wraz z 63-letnim pasażeram. Pojazd mimo sygnałów świetlnych wydawanych przez samoczynną sygnalizację przy przejeździe kolejowym, oznaczonego również znakiem ,,STOP" wjechał wprost pod pociąg relacji Kraków –Poznań. W wyniku wypadku śmierć ponieśli obaj mężczyźni podróżujący oplem. Nikt z pasażerów pociągu nie odniósł obrażeń. Policjanci na miejscu wypadku pod nadzorem Prokuratora Rejonowego w Tomaszowie Mazowieckim i przy udziale innych służb przeprowadzili szczegółowe oględziny kryminalistyczne. Przesłuchali także świadków. Auto zabezpieczono do dalszych badań. Pasażerom pociągu zapewniono zastępczą komunikację autobusową. Jeszcze przed północą przywrócono ruch na szlaku kolejowym. Dokładne okoliczności zdarzenia ujawni prowadzone postępowanie.
Apelujemy do kierujących i pieszych by w rejonie niestrzeżonych przejazdów kolejowych zachowali szczególną czujność i ostrożność. Jakiekolwiek starcie osobowego pojazdu lub pieszego z rozpędzonym pojazdem szynowym o wadze co najmniej kilkudziesięciu ton, kończy się na ogół tragicznie dla uczestników zdarzenia.
Przypominamy, że:
USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602)
Art. 28. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
-
Kierującemu pojazdem zabrania się:
-
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
-
W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
-
5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
-
6. Przepisy ust. 1–4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.